Vitamíny a vaša energia

Príčiny únavy a nedostatku energie

Zdieľať na:

„Som veľmi unavený/unavená.“ Ako často túto vetu počujete od svojho partnera, dieťaťa, kolegu alebo od priateľov? Únava a vyčerpanie sú častými problémami a môžu mať mnoho príčin. Pri uvažovaní o príčinách je dôležité najskôr vylúčiť váš zdravotný stav, pretože únava často sprevádza choroby. Únava môže byť pre organizmus prirodzená a môže nastať po nedostatočnom spánku, neobvyklej námahe alebo v dôsledku nedostatku pohybu, sezónnych zmien alebo neprimeranej stravy. Únava môže byť aj duševná a môže sa prejavovať ako úzkosť, stres a demotivácia.

Pozrime sa na niektoré z najbežnejších typov únavy a ich príznaky.

Ikona s číslom 1

Únava v práci

Váš pocit únavy môže často súvisieť s prácou. Aj keď vás práca baví, niekedy si od nej nedokážete oddýchnuť. Práca na doma, problémy so zvládaním stresu, nadmerné pitie kávy alebo narýchlo zhltnutý obed – to všetko môže byť príčinou vašej únavy. Medzi príznaky únavy z práce patria: ťažkosti so sústredením, roztržitosť, pokles výkonnosti, podráždenosť a asociálnosť.

Icon with number 2

Únava po športe

Fyzická aktivita je pre vaše zdravie dobrá. Pri cvičení sa však vaše výživové potreby zvyšujú. Ak organizmu nedodáte dostatok živín, môže to viesť k nerovnováhe, ktorá je príčinou únavy a extrémneho vyčerpania. Horčík a železo sú napríklad dva základné minerály, ktoré sú zodpovedné za premenu energie.  Ďalšími dôvodmi môžu byť nedostatok hydratácie pred športom, počas neho a po ňom, nevhodný čas cvičenia alebo prepínanie síl. Príznaky únavy po športe sa môžu prejaviť ako svalová slabosť, kŕče alebo ťažkosti s regeneráciou.

Icon with number 3

Sezónna únava

Vyskytuje sa často na jeseň a v zime. Nedostatok vitamínu D môže viesť k vyčerpaniu. Ak netrávite dostatok času vonku, vaša pokožka nemá šancu absorbovať dostatok slnečného svetla, ktoré telu umožňuje produkovať vitamín D. V zimných mesiacoch sa navyše menia vaše návyky, životné tempo sa spomaľuje a nemusíte mať dostatok čerstvého ovocia a zeleniny, ktoré organizmu dodávajú vitamíny a minerály. Je to úplne prirodzené. Ak sa však u vás objavia príznaky ako neobvyklý nedostatok nadšenia pre voľnočasové aktivity, vyhýbanie sa spoločenským udalostiam, nedostatok energie alebo ochorenie hneď po príchode zimy, môžete trpieť sezónnou únavou.

Mladá žena mixuje povzbudzujúci nápoj smoothie

Vyššie opísané dôvody únavy a vyčerpania súvisia so životným štýlom, sezónnymi podmienkami alebo konkrétnymi okolnosťami a možno ich ovplyvniť niektorými zmenami a úpravami. Existuje však aj zdravotný problém, ktorý nazývame syndróm chronickej únavy a ktorý sa môže prejavovať celé roky. Tí, ktorí týmto syndrómom trpia, cítia veľké vyčerpanie a počas choroby u nich dochádza k strate vitality, sily a energie. Človek je príliš unavený na to, aby mohol vykonávať bežné činnosti, a ľahko sa bez zjavného dôvodu vyčerpá. Ďalšie príznaky sú:

  • celková bolesť, bolesť svalov a kĺbov,
  • duševná únava, úzkosť a depresia,
  • časté infekcie,
  • závraty,
  • zníženie libida.

Neexistuje jasná a jediná príčina tohto ochorenia a ovplyvňujúcich faktorov môže byť niekoľko. Tento syndróm môže byť vyvolaný vírusovým ochorením, ako je nachladnutie alebo chrípka, prípadne stresujúcou udalosťou. Toto ochorenie môže byť sprevádzané chrípkovým ochorením, ktoré spôsobuje poruchu spánku. Nedostatok spánku organizmu neumožní zotaviť sa, čo môže viesť k zníženému vstrebávaniu živín. Liečba chronickej únavy patrí do rúk lekára.

Na boj s bežnou únavou existuje niekoľko jednoduchých riešení.

Ikona s číslom 1

Spánok.

Dodržiavanie pravidelného spánkového režimu a pravidelný spánok minimálne v dĺžke 7 – 9 hodín môže telu pomôcť zotaviť sa, aby ste sa každý deň prebúdzali plní energie.

Ikona s číslom 2

Zdravá výživa.

Ak chcete zahnať neustálu únavu, obohaťte svoju stravu o veľa ovocia a zeleniny, ktoré obsahujú potrebné vitamíny a minerály. V zime si vyberajte potraviny bohaté na vitamín D. Ľudia, ktorí často cvičia, by mali svojmu telu dodávať minerály ako horčík a železo. Ak potrebujete viac energie, hľadajte zdroje vitamínov skupiny B. Aj keď si myslíte, že sa stravujete zdravo, stále vám môžu niektoré vitamíny a minerály chýbať. Niektoré druhy ovocia a zeleniny sú výlučne sezónne a môžu obsahovať rôzne množstvo živín. V takom prípade by pre vás mohol byť vhodným riešením multivitamín Supradyn CoQ10 energy. Bol navrhnutý tak, aby organizmu dodal dostatok vitamínov a minerálov, aby ste sa každý deň mohli cítiť silní a zdraví. Možno ho užívať denne, ideálne spolu s jedlom. Tablety Supradyn CoQ10 energy sú komplexným výživovým doplnkom s vysokým obsahom vitamínov a minerálov.

Ikona s číslom 3

Pravidelne cvičte.

Ľudia často hovoria, že sú na cvičenie príliš unavení. Je však preukázané, že fyzická aktivita vám môže pomôcť uvoľniť viac energie. Ak nemáte radi dlhý beh alebo vyčerpávajúce cvičenie v telocvični, môže vám v boji s únavou pomôcť aj 15 minút chôdze.

Výživový doplnok Supradyn CoQ10 energy vám môže pomôcť dobiť energiu. Spolu s lekárskym vyšetrením, podpornou liečbou a zmenami životného štýlu môže hrať pri úľave od únavy dôležitú rolu.

Ak sa cítite unavení a myslíte si, že vám nič nepomáha, mali by ste sa poradiť s lekárom a nechať sa vyšetriť, či netrpíte nejakými skrytými zdravotnými problémami.

Objevte Supradyn

Tablety Supradyn CoQ10 energy

Šumivé tablety Supradyn CoQ10 energy

Šumivé tablety Supradyn CoQ10 energy

Dobite si energiu šumivými tabletami s pomarančovou príchuťou Supradyn CoQ10 energy.

Tablety Supradyn CoQ10 Energy

Tablety Supradyn CoQ10 energy

Dobite si energiu s tabletami bez umelých farbív a sladidiel Supradyn CoQ10 energy.